In een wereld waar jongeren steeds vaker te maken krijgen met stress, somberheid, slaapproblemen en eenzaamheid, is het cruciaal om hen de juiste ondersteuning te bieden. Veel jongeren vinden het moeilijk om hulp te zoeken bij officiële instanties en wachten soms te lang om hulp te vragen. Vaak vanwege de lange wachtlijsten of de angst om als kwetsbaar gezien te worden. Daarnaast is er een tendens om steeds meer te denken in labels, terwijl er veel meer nuance is. Daarom maak ik me hard voor meer kennis over mentale processen en (groeps) ondersteuning op school voor jongeren. In het kader daarvan heb ik MAZE trainingen ontwikkeld.
MAZE bestaat uit groepsbijeenkomsten voor jongeren op school, waarin normale mentale processen worden onderzocht door middel van dialoog en interactieve opdrachten. Het doel van MAZE is om jongeren inzicht te bieden in de werking van hun mentale processen, en hen te laten ervaren hoe deze processen in hun eigen leven spelen. Ze ontdekken tevens hoe verschillende factoren, zoals context en hun eigen acties, van invloed zijn op deze processen en hoe ze daar effectief mee om kunnen gaan.
De trainingen combineren theoretische kennis met praktische ervaringen. Elke bijeenkomst is opgebouwd rond leuke uitdagende opdrachten, zoals sport, toneel en schrijven. Het werken in kleine groepen zorgt voor een veilige omgeving waar jongeren actief deelnemen en open kunnen zijn, Ze leren om woorden te geven aan ervaringen en gevoelens, zodat ze van elkaar leren, elkaar beter begrijpen en daarmee elkaar helpen.
MAZE-trainingen zijn beschikbaar in drie verschillende uitvoeringen, elk afgestemd op specifieke behoeften van jongeren. De theoretische inhoud dekt acht belangrijke domeinen die een onderliggen factor kunnen zijn bij mentale problemen, maar eigenlijk voor iedereen belangrijk zijn. Daardoor is MAZE niet alleen nuttig voor jongeren met bestaande problemen, maar voor iedereen die meer wil leren over mentale gezondheid.