.

.

.

COACHING VOOR DOCENTEN

Als docent begrijp ik als geen ander hoe het is om voor de klas te staan. Onderwijs is prachtig, maar tegelijkertijd ook enorm uitdagend. Je bent niet alleen bezig met lesgeven, maar ook met administratie, oudergesprekken, conflicten in de klas en de voortdurende druk om alles perfect te doen. Bovendien is de ene klas de andere niet; sommige groepen vergen eenvoudigweg veel meer energie en aanpassingsvermogen van je.


Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel docenten na verloop van tijd hun grenzen bereiken. Uit onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de startende docenten binnen vijf jaar alweer het onderwijs verlaat. Voor nieuwe docenten is het vak vaak een grote ontdekkingsreis. Je moet niet alleen je vakinhoudelijke kennis toepassen, maar ook jezelf leren uiten in het klaslokaal. Iedereen heeft een unieke stijl, en het kost tijd plus goede begeleiding om die stijl te ontdekken en verder te ontwikkelen. We praten vaak over differentiatie voor leerlingen, maar eigenlijk zouden we ook meer aandacht moeten besteden aan de verschillen tussen docenten: wat voor de één werkt, hoeft niet per se voor de ander effectief te zijn.


Ook ervaren docenten kunnen op een punt komen waarop ze vastlopen, door veranderingen binnen de school, spanningen binnen het team of persoonlijke omstandigheden die impact hebben op hun werk. En precies nu, in een tijd van groot lerarentekort, is het belangrijker dan ooit om goed voor onze docenten te zorgen.


Effectieve begeleiding kan hierin een wereld van verschil maken, zeker wanneer die begeleiding komt van iemand die het onderwijs van binnenuit kent. Iemand die begrijpt dat standaardoplossingen vaak tekortschieten.


Voor scholen is het daarom heel verstandig om hierin te investeren. Door actieve ondersteuning te bieden, laat je zien dat je het welzijn van je team serieus neemt. Dit voorkomt uitval en verhoogt het werkplezier. Wacht niet tot het misgaat: coaching kan juist preventief bijdragen aan vroegtijdige signalering en ervoor zorgen dat burn-out of bore-out wordt voorkomen. Het kan de werkplezier opnieuw doen opleven, wat ook ten goede komt aan de leerlingen. Want onze leerlingen verdienen de allerbeste docenten!


INDIVIDUELE BEGELEIDING

Individuele begeleiding: jij staat centraal


Elke docent is uniek. Waar de één genoeg heeft aan een paar waardevolle gesprekken, heeft de ander behoefte aan diepgaandere en langdurige begeleiding. Daarom werk ik altijd maatwerk. We bekijken samen wat jij nodig hebt om weer in balans te komen, of het nu gaat om het leren omgaan met stress, herstel na burn-out of bore-out, of het aanpakken van somberheid en twijfels over je werk of jezelf.


De Docentencheck is daarbij altijd onderdeel van het coachingstraject. In ongeveer 30 minuten brengt deze check je energielekken en -bronnen, emotionele arbeid en persoonlijke stijl in kaart. Je ontvangt een helder rapport dat we gebruiken als startpunt én als meetmoment tijdens/na het traject.

Waar zinvol kijk ik (in overleg) mee in de klas of gebruiken we een persoonlijkheids- en stijlprofiel, zodat je beter begrijpt hoe je functioneert, wat je valkuilen zijn en waar je kracht ligt. Alles is erop gericht dat jij steviger en met meer zelfvertrouwen in je werk staat.


Afspraken kunnen snel worden ingepland, geen wachtlijsten, geen onnodig gedoe. Ook sessies buiten schooltijd of in de avond zijn mogelijk. Een kort coachingstraject is in veel gevallen aan te vragen en te declareren vanuit het scholingsbudget van je school. Neem gerust contact op voor de mogelijkheden.



Op veel scholen zijn er bijeenkomsten voor docenten, zoals intervisies, studiedagen, startgroepen voor beginnende leraren, maar hoewel dat waardevolle momenten kunnen zijn, is er vaak weinig ruimte om écht stil te staan bij wat het werk met je doet. Juist daar zit de kracht van mijn groepsbijeenkomsten: onder begeleiding van een psycholoog ontstaat er een veilige, gestructureerde setting waarin je dieper kunt gaan.


In deze groepen merk je al snel: "ik ben niet de enige ".  Dat besef alleen al kan enorm opluchten. Er ontstaat ruimte voor openheid en herkenning. Je leert van elkaars verhalen, geeft steun en ontvangt het zelf ook. Je oefent met het uitspreken van twijfels, leert omgaan met feedback, en ontdekt hoe jouw manier van reageren misschien ook samenhangt met eerdere ervaringen of persoonlijke patronen.


Waar reguliere schoolbijeenkomsten vaak blijven hangen op het niveau van tips of ervaringen delen, gaan deze groepssessies juist een laag dieper. We richten ons op het versterken van zelfinzicht, veerkracht en verbinding. De gesprekken worden zorgvuldig begeleid, zodat iedereen aan bod komt en er echte veiligheid ontstaat, ook als het gaat over kwetsbare of lastige thema’s.


Voor startende docenten is dit extra waardevol. In plaats van het wiel alleen uit te vinden, krijg je begeleiding die helpt om je eigen stijl en grenzen te ontdekken, én om de twijfels die daar soms bij horen serieus te nemen zonder dat ze je onderuit halen.


Deze sessies zijn meer dan collegiale steun; het is professionele groepsbegeleiding waarin je niet alleen leert, maar ook groeit. Voor scholen is het een krachtige manier om het welzijn en de ontwikkeling van hun team serieus te ondersteunen.



Wil je dit als school aanbieden aan het team, of ben je als docent nieuwsgierig of dit iets voor jou is? Neem gerust contact op.
Samen bespreken we wat past.