MAZE

MAZE TRAINING
Steeds meer jongeren ervaren mentale uitdagingen, van stress en somberheid tot impulsiviteit en conflicten.Veel jongeren vinden het moeilijk om hulp te zoeken bij officiële instanties en wachten soms te lang om hulp te vragen. Vaak vanwege de lange wachtlijsten of de angst om als kwetsbaar gezien te worden. Daarnaast is er een tendens om steeds meer te denken in labels, terwijl er veel meer nuance is. Daarom maak ik me hard voor meer kennis over mentale processen en (groeps) ondersteuning op school voor jongeren. In het kader daarvan heb ik MAZE trainingen ontwikkeld.
MAZE bestaat uit groepsbijeenkomsten voor jongeren in de bovenbouw of vervolg onderwijs, waarin normale mentale processen worden onderzocht door middel van dialoog en interactieve opdrachten. Het doel van MAZE is om jongeren inzicht te bieden in de werking van hun mentale processen, en hen te laten ervaren hoe deze processen in hun eigen leven spelen. Ze ontdekken tevens hoe verschillende factoren, zoals context en hun eigen acties, van invloed zijn op deze processen en hoe ze daar effectief mee om kunnen gaan.
De trainingen combineren theoretische kennis met praktische ervaringen. Elke bijeenkomst is opgebouwd rond leuke uitdagende opdrachten, zoals sport, toneel en schrijven. Het werken in kleine groepen zorgt voor een veilige omgeving waar jongeren actief deelnemen en open kunnen zijn, Ze leren om woorden te geven aan ervaringen en gevoelens, zodat ze van elkaar leren, elkaar beter begrijpen en daarmee elkaar helpen. De training sluit aan bij preventie- en ondersteuningsbeleid binnen scholen en verlaagt de drempel tot hulp door te werken in kleine, veilige groepen.
MAZE-trainingen zijn beschikbaar in drie verschillende uitvoeringen, elk afgestemd op specifieke behoeften van jongeren. De theoretische inhoud dekt acht belangrijke domeinen die een onderliggen factor kunnen zijn bij mentale problemen, maar eigenlijk voor iedereen belangrijk zijn. Daardoor is MAZE niet alleen nuttig voor jongeren met bestaande problemen, maar voor iedereen die meer wil leren over mentale gezondheid.
MENTALE PROCESSEN
INDEX - INNER - IMPACT
KENNIS & ERVARING
WAAROM MAZE?
Veel schoolprogramma’s richten zich óf op de hele klas, óf op individuele begeleiding — maar missen het tussenstuk waar jongeren in kleine groepen open met elkaar kunnen werken aan hun mentale gezondheid.
MAZE vult dat gat.
- Laagdrempelig:
deelname op basis van interesse of lichte signalen, geen diagnose nodig.
- Preventief:
gericht op vaardigheden die problemen helpen voorkomen of verkleinen.
- Groepsgericht:
interactie en steun tussen leeftijdsgenoten.
- Wetenschappelijk gefundeerd: gebaseerd op de Research Domain Criteria (RDoC) en transdiagnostische factoren.
Wat is MAZE
MAZE bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 1,5 uur op school, met ±10 deelnemers per groep.
(Opzet kan in overleg worden aangepast aan de wensen van de school).
Elke bijeenkomst heeft een thema uit één van de acht bouwstenen van mentale gezondheid en combineert:
- Inzicht – korte, toegankelijke theorie
- Ervaring – sport, theater, creatief werken, dialoog
- Reflectie – leren van elkaar, vertalen naar het dagelijks leven
- Interpersoonlijke ontwikkeling:
leren open met elkaar te praten, steun te bieden en elkaar te helpen
Praktische kenmerken:
- Uitvoerbaar tijdens of na schooltijd
- Aangepast op de doelgroep en context van de school
- Kleine huiswerkopdrachten ter verdieping
De doelen van MAZE:
Vergroten van kennis van normale mentale processen die transdiagnostisch en dimensionaal van aard zijn.
Via interactieve opdrachten onderzoeken en ervaren hoe deze factoren een rol spelen in hun eigen leven, en tegelijkertijd leren hoe context en actie daarin van invloed zijn.
Het leren verwoorden van mentale processen en het vergroten van de bereidheid om met elkaar te praten over mentale uitdagingen.
ACHT DOMEINEN
De theoretische inhoud beslaat acht belangrijke domeinen van mentale gezondheid en neurologische systemen:
- Angst & Spanning
- Motivatie & Beloning
- Onrust & Stress
- Aandacht & Probleemoplossen
- Actie & Reactie
- Relatie & Perceptie
- Veerkracht & Coping
- Emotie & Emotieregulatie
